Saturday, September 19, 2015

За промените, уроците и рождените дни

На 16-и септември станах на петнадесет и е меко казано странно сега, когато е официално. На рождения си ден не спах добре и в 3:30 сутринта зяпах нощното небе, в 4:30 слушах пеенето на един петел, около 5 най-накрая преборих вече почти тричасовото безсъние и заспах. А в 7:30 бях на старата автогара на път за училище и видях три съученички да носят цветя. Нарочно ги изчаках. След една минута мазно подхилване и гледане от другата страна на улицата имаше вече пищене, прегръщане и много смях.

Имах прекрасен ден в училище, а после вкъщи се сетих, че ме чака едно мъничко подаръче от Зин, което беше пристигнало още в началото на месеца. Крих го зад купчини книги на рафтовете ми и опитах да не мисля за него. А така ме гризеше отвътре да разбера какво е... ("Нация" на Тери Пратчет, която е вече една от най-красивите ми книги, а на картата има рисунки на Слънцето и Луната. Отделно си имам бележчица от Зин и рисунчици, които просто ми сгряха сърцето. Както ние си казваме, "трогнАх сА".)
Вчера, на 18-и, с моето си Бу празнувахме един закъснял рожден ден, който се превърна в най-прекрасния закъснял рожден ден на света. Ядох(-ме) пуканки, пихме Самързби (аз с нар, тя с боровинка), хвърляхме камъчета в Дунава, гледахме залеза, смяхме се, пяхме Arctic Monkeys, System of a Down и Red Hot Chilli Peppers, аз имам и много селфита. Но не рожденият ден е важен, а по-скоро какво научих за вече официално 15 години съществуване. Пък селфитата нека ги оставим за малко по-късно.

1. Да си безкористен е прекрасно качество, което не всеки притежава, но ти си точно толкова важна, колкото и другите.
2. Никога не се чувствай "засрамена" от нещо, което харесваш.
3. Спонтанните решения са нож с две остриета. Но в повечето случаи създават хубави спомени.
4. Слушай жанрове, които никога не си слушала преди. Чети автори, които не присъстват в списъците с бестселъри. Не защото си хипстър, а защото има толкова много подценени литературни, музикални, филмови произведения, че си е срам ти да четеш само най-известните книги с един и същ сюжет и песни с едно и също звучене.
5. Колкото и да те е срам да заговориш някого просто за часа, пък какво ли остава за запознаване, преглътни срама, заеми перфектна позиция, изправи брадичка и изглеждай уверена. Fake it 'til you make it, darling.
6. Противоречиво на горната точка, смехът и усмивките никога не трябва да са изкуствени. Смей се от сърце и се усмихвай, когато наистина го усещаш. Иначе много си личи.
7. Пей по улиците, танцувай, крещи и бъди най-истинското ти, което можеш да бъдеш.
8. Не мисли извън кутията. Направи така, че изобщо да няма кутия.
9. Макар и това сякаш да важи за всички, го усещам най-пасващо за ученици и студенти: съсредоточи се върху нещата, които обичаш, и в тях влагай най-много от себе си. А стане ли дума за това, което изобщо не те интересува, позволи си и за него да научиш поне нещо мъничко. Мъничко обща култура никога няма да ти навреди, нито пък знаеш кога ще ти е от полза.
10. Споделяй, най-вече емоции. Приятелите са приятели, за да ти помагат, когато ти сам не можеш да си помогнеш.
11. Чети поезия на глас. Усети силата в нея и как р-тата порязват гърлото ти.
12. Телефонът преди да си легнеш се оставя настрана, лаптопът се изключва, телевизорът също. За сметка на това, книга е добре дошла, че дори и препоръчителна.
13. Отстоявай мнението си. Ако обаче научиш, че грешиш, извини се и си направи проучването.
14. Между другото, ОК е да грешиш. Успокой Девата-перфекционист в себе си.
15. Никога няма да срещнеш по-важен човек от теб самата.

Рожденият ми ден е точно след първия учебен, така че прекрачвам прага на училището си усмихнато (10 точки за ЕГ за перфектният ми reference към химна на гимназията) и си казвам, че съм променена. По-голяма, поне мъничко по-мъдра, а тази година - и малко по-висока.
И времето за селфита дойде. Тука вече съм на 15. А наздраве и да ми е честито, макар и три дни по-късно!