Monday, October 13, 2014

какво всеки читател мрази да чува

посветено на Айви, която ме надъха да напиша статията и ми помогна. и на Зизи също. те разбират проблемите.
***
вечният въпрос:


ЗАЩО НЕ ГЛЕДАШ ФИЛМА?

защото не струва. дори когато е на нивото на "властелина на пръстените". не бях гледала филмите преди да прочета трилогията миналата година. изобщо не съжалявам. направих място в сърцето си за Толкин, за трилогията, за Средната земя, за хобитите, за елфите - особено за Галадриел и Леголас, за Боромир, за Билбо и Фродо много преди питър джаксън да успее да ме завладее с филмите.
не, няма да гледам "игра на тронове". за петдесет минути мога да прочета няколко глави.
не, няма да гледам филмите за пърси джаксън, защото са слаби.
книгата ВИНАГИ е по-добра.
още не съм гледала "вината в нашите звезди", между другото.

ЧЕТЕНЕТО Е ЗАГУБА НА ВРЕМЕ.
от твоя гледна точка. 


ЧЕТЕНЕТО Е СКУЧНО. НЕ ТЕ ЛИ ОТЕГЧАВА?
не ми става скучно да се потопя в цял един нов свят.
не ми става скучно да се запознавам с толкова много хора, да надниквам в душите им и да ме научават на нещо.
не ми става скучно да раста с тези герои, да дишам, да плача, да се смея с тях.

ти си скучен, ама си трая.


ТИ НЯМАШ ЛИ СОЦИАЛЕН ЖИВОТ?
не. ама имам много приятели. някои даже са дракони. я ти ми се похвали с приятел-дракон. можеш ли? не. аз пък мога.


КОЯ ТИ Е ЛЮБИМАТА КНИГА?
без кой орган ще живееш без проблем? майка ти или баща ти? коя е любимата ти песен? ще оцелееш ли без кислород? въпросът е точно толкова абсурден, колкото тези. никой няма само една любима книга. а аз определено нямам толкова време, за да ви изброявам всички. 


ТАЗИ ГОЛЯМАТА КНИГА ЗА КОЛКО ВРЕМЕ ЩЕ Я ПРОЧЕТЕШ?
мога и за ден. не ме предизвиквай.


ТИ САМО ЧЕТЕШ, НЕ ТИ ЛИ ПИСВА?
ти само дишаш, не ти ли писва?


ЗАЩО ЧЕТЕШ? ЩЕ ЗАБРАВИШ КНИГАТА.
защо съществуваш? и без това ще бъдеш забравен.

ТИ СПИШ ЛИ ИЗОБЩО?

случва се от време на време.
започнах да чета "закуска в тифани". доспа ми се, легнах си. не можех да спя. дочетох я в четири сутринта на другия ден след закупуването ѝ.
миналата година не можех да спя и дочитах "зеленият път".
в шести клас не можех да спя и дочитах "властелинът на пръстените". всяка свободна минута рано сутрин си я крадях, за да довърша. глава, абзац... сънят е за слабаци.
не страдам от инсомния - просто обичам да чета.


ЧЕТЕНЕТО Е СТАРОМОДНО.
за интелигентността мода няма.


ТАЗИ КНИГА Е МНОГО СЛОЖНА.
и вселената е сложна за разбиране, но учените пак се занимават да я разберат. знаеш ли кой я е разбрал, а дори не е учен? дъглас адамс. ама и без това няма да прочетеш "пътеводител на галактическия стопаджия", какво ли се впрягам.


ПАК ЛИ ЧЕТЕШ, НЕ ТИ ЛИ ОМРЪЗНАХА ТЕЗИ КНИГИ?
очевидно пак чета. очевидно не са ми омръзнали. знаеш ли какво ми е омръзнало? този въпрос.

КАК ЧЕТЕШ?! (учудено изражение)
мама и тате ме научиха да чета, а после ни развиха това умение в училище. четенето на вицове и списание "браво" не се броят за четене, между другото.

МРАЗЯ ДА ЧЕТА.
твой проблем.


ОЛЕ, МИШ, ЧЕЛА ЛИ СИ "ВИНАТА В НАШИТЕ ЗВЕЗДИ"?
оле, човеко, ти чел ли си джейн остин? коя нейна книга ти е любима? защото още не съм я чела, а не знам с коя да започна. "разум и чувства" или "гордост и предразсъдъци" предпочиташ? чакай, защо ме гледаш толкова глупаво? не знаеш коя е джейн остин? о, съжалявам, не знаех, че не си информиран за писателите извън джон грийн.


КАКЪВ ЖАНР ПРЕДПОЧИТАШ? ИМАШ ЛИ ЛЮБИМ ПИСАТЕЛ?
отново: кой орган ти е любим? 
минала съм през антиутопия, научна фантастика, young adult, фентъзи, английски класицизъм; чела съм писатели, които спадат към бийт-поколението на америка. хоръри. трилъри. екшън. 
харесвам поезията на смирненски, харесвам и на буковски, и на георги господинов.
обичам пратчет, обичам и хемингуей. умирам за дъглас адамс и рей бредбъри. колко много стивън кинг не съм чела. ами толкин? боже, колко обичам "митопея" не е истина.
като цяло съм се спряла на фентъзи и научна фантастика. доволен?


не, не съм рязка.
не, никой не е рязък с вас.
никой не ви мрази.
просто ние, читателите, мразим тези въпроси и изказвания.
дори нямаме против хората, които не четат. с удоволствие бих изгледала този филм с теб, разбираш ли? само дето ако има книга по него, аз първо ще я прочета и обещавам да не мрънкам за разликите между филма и книгата... или поне не много.
и не обичаме да заемаме книги, защото те са ни като деца. ако направиш нещо лошо на бебето ми, ще платиш с живота си.
и молим те,
МОЛИМ ТЕ,
никога. не. ни. прекъсвай. докато. четем.

с обич, една любителка-читателка от името на читателите.